Pages

Friday 24 July 2009

Pakar Pembenihan Ikan Keli

wu_01.1
Yahya Ismail menunjukkan seekor induk keli.

PADANG BESAR 10 Julai – Ternakan ikan keli merupakan salah satu bidang akuakultur yang dapat memberikan hasil lumayan sekiranya ia diternak secara komersial melalui teknik serta penjagaan yang baik.

Ikan keli adalah jenis ikan air tawar yang senang dijaga dan cepat membesar sama ada melalui ternakan dalam kolam, palung simen atau pun kanvas.

Tempoh kematangan ikan keli bergantung kepada cara pemakanan dan benih keli yang digunakan. Ada keli yang boleh dituai hanya dalam tempoh dua bulan sahaja.

Bagaimanapun, bagi penternak keli tidak ramai yang berkecimpung atau menghasilkan benih ikan keli sendiri.

Kebanyakan penternak hanya memperoleh benih ikan keli daripada pihak tertentu yang mempunyai kemahiran menghasilkan benih ikan keli dengan harga tertentu mengikut gred benih.

Berlainan dengan seorang penternak ikan keli, Yahya Ismail, 57, dari Kampung Batu Bertangkup, Chuping di sini, selain menternak ikan keli beliau juga menghasilkan benih ikan keli sendiri.

Apa yang menariknya, dalam mempelajari cara pembenihan ikan keli Yahya dan menantunya, Muhamad Suhil Sultan, 31, tidak mengikuti apa-apa kursus sebaliknya hanya mendapat panduan daripada rakan-rakannya yang terlibat dalam ternakan yang sama dan nasihat Jabatan Perikanan.

Melalui kaedah cuba dan membaiki kesalahan, Yahya kini boleh tersenyum lebar apabila beliau merupakan salah seorang penternak keli yang berjaya di Perlis.

Tidak hairan dengan kesungguhan yang ditunjukkan dalam bidang pertanian dan ternakan tanpa mengharap bantuan daripada kerajaan beliau mampu berjaya.

Menceritakan penglibatan awal dalam ternakan keli, usahawan itu berkata, bidang ternakan ikan keli diusahakan kira-kira tujuh tahun lalu dalam dua kolam berhampiran rumahnya.

Katanya, kaedah pembenihan keli hanya dipelajarinya dua tahun lalu apabila mendapati cara itu mampu menjimatkan kos di samping dapat memperolehi benih yang berkualiti.

”Saya gagal beberapa kali dalam mempelajari teknik pembenihan keli ini tetapi saya tidak pernah berputus asa dan menganggap itu adalah lumrah biasa dalam bidang pertanian dan ternakan.

”Sebelum ini melalui benih yang dibeli dari luar dianggarkan daripada 60,000 benih keli hanya separuh yang akan hidup dan membesar. Saya melihat ini sebagai satu kerugian yang besar,” katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.

Sekarang dengan dibantu menantunya, Yahya yang dianugerahkan Penternak Jaya (keli) sempena Hari Peladang, Penternak dan Nelayan peringkat Perlis 2009 mempunyai enam buah kolam yang berkeluasan 180×140 kaki setiap satu.

Beliau juga mempunyai lebih 1,000 benih induk keli jantan dan betina.

Selain itu, Yahya juga merupakan Pengerusi Projek Kelompok Tanaman Kontan yang diusahakan bersama dua rakannya di atas tanah seluas lapan hektar sejak kira-kira 30 tahun lalu.

Melalui tanaman ini, beliau juga pernah dianugerahkan Petani Jaya (pertanian kontan) beberapa tahun lalu.

Sebagai salah seorang penternak yang berjaya, beliau kini menjadi salah seorang tempat rujukan terutama dalam kaedah pembenihan ikan keli yang turut disyorkan oleh Jabatan Perikanan Perlis.

Melalui pengalaman dalam pertanian melebihi 30 tahun dan ternakan lebih tujuh tahun, Yahya memberitahu beliau sanggup mencurahkan ilmu yang ada padanya jika ada sesiapa yang mahu menceburi bidang tersebut.

”Saya suka berkongsi pengalaman dan memberikan nasihat dalam bidang pertanian dan ternakan ikan keli jika ada pihak yang berminat terutama penduduk kampung serta golongan muda.

”Bagi saya ilmu yang saya ada ini akan lebih bermanfaat jika dapat disebarkan kepada orang ramai dan meningkatkan taraf hidup terutamanya penduduk luar bandar,” ujarnya.

Katanya, sesiapa sahaja yang berminat untuk mempelajari teknik pembenihan ikan keli di rumahnya akan berpeluang melakukan secara praktikal.

”Saya akan memberikan benih keli yang saya ternak bagi membolehkan mereka mengetahui cara yang betul melakukan proses pembenihan secara percuma.

”Pembeli benih keli juga akan diberikan khidmat nasihat agar mereka dapat memajukan ternakan sehingga mampu menghasilkan benih sendiri,” jelasnya.

Tambahnya, bagi sesiapa yang berminat untuk mempelajari cara pembenihan keli boleh datang ke rumahnya atau menghubunginya di talian 04-9441380.

4 comments:

Unknown said...

Terima Kasih diatas perkongsian ilmu yng sangat bermanfaat ini

Unknown said...

asalamualaikum.. saya ade buat bisness ikan talapi siap siang.. perut dan sisa bersih ikan talapia saya nak bg keli dan patin makan.. ade masalah x????

Unknown said...

Saya nk tanya ..kat mana kita nk dapat benih ikan keli

Unknown said...

Wassp 0134418706

Post a Comment