Pages

Saturday 4 July 2009

Kolam Pembenihan Yang Baik

Bentuk kolam penetasan yang terbaik adalah seperti dalam gambarajah di atas di mana kolam perlu dibina pada saiz 10' x 10'. Ini bagi memudahkan kerja-kerja melepaskan telur di atas jaring di mana telur perlu diletakkan senipis yang mungkin dan yang terbaik adalah setebal 1 lapisan sahaja. Jika tidak telur akan bertindih dan kebiasaannya telur di kawasan bertindih tidak akan menetas dan telur akan menjadi rosak.

Gambarajah A :

Kolam perlu dibina dalam keadaan curam di bahagian tengah.Paip air masuk perlu dibina di bahagian tepi dan lubang air keluar dibina di bahagian tengah supaya memudahkan proses membersihkan kolam dan menarik ikan keluar melalui lubang.

Gambarajah B :

Parit perlu dibina berdekatan supaya dapat menyauk ikan yang keluar dan membuang air dari kolam penetasan.

Gambarajah C :

Pembinaan kolam penetasan yang efisien memudahkan urusan mengambil rega ikan yang telah menetas untuk dipindahkan ke kolam asuhan iaitu kolam tanah. Apabila paip "overflow" dicabut, rega ikan akan keluar melalui lubang aliran air keluar terus ke parit berdekatan dan kita hanya menunggu ikan keluar dengan mengumpulkan mereka menggunakan sauk khas pengumpulan rega ikan.


Gambarajah menunjukkan bagaimana air dibuka memasuki kolam penetasan dan lubang "overflow" yang digunakan untuk mengawal paras air di dolam kolam supaya air berlebihan dapat dibuang keluar.

Kenapa perlu ada "overflow" semasa proses penetasan ?

Telur perlu dibiarkan di atas jaring mata halus selama 30 jam. Selepas 10 jam pertama, telur telah mula menetas. Sisa telur atau telur yang rosak akan membusukkan air dan menjadikan air kolam kotor. Oleh itu air perlu dibuka supaya dapat menggantikan air yang kotor dan busuk ini disamping menambah kandungan oksigen di dalam kolam penetasan. Perlu diingat di sini bahawa rega ikan yang menetas adalah amat sensitif terhadap persekitaran.

Rega ikan tidak akan keluar melalui lubang " overflow" tersebutkah ?

Tidak. Anak rega yang baru menetas akan turun ke bawah melalui mata jaring dan berkumpul di dasar kolam. Ikan yang baru menetas masih belum pandai berenang atau masih dalam keadaan terkejut apabila melihat persekitarannya. Kerana itulah air tidak perlu dibuka dengan kuat supaya arus tidak kuat dan seterusnya membawa rega hanyut ke lubang "overflow".

Perlukan lubang "overflow" ditutup dengan jaring mata halus ?

Tidak perlu. Ini kerana walaupun kita menggunakan jaring mata halus iaitu mata jaring yang terkecil di pasaran, rega ikan masih dapat melepasinya. Meletakkan jaring di lubang "overflow" tidak akan mendatangkan kesan dan itu merupakan satu pembaziran.


Kalau kita ada RAS, bolehkah air yang dikitar diguna semula untuk kolam penetasan ?

Jawapannya tidak boleh. Ini kerana sisa telur akan menjadikan air busuk. Air busuk bukanlah satu perkara yang boleh ditapis. Tapisan hanya boleh dibuat terhadap ampaian, habuk atau bendasing yang besar tetapi air busuk tetap toksik kepada rega ikan. Dinasihatkan di sini supaya air yang keluar melalui "overflow" dibuang terus dan jangan digunakan lagi kerana rega ikan adalah amat sensitif terhadap persekitaran terutama air kolam tersebut. Sebaiknya air yang keluar digantikan dengan air yang baru dan bersih.

0 comments:

Post a Comment