Pages

Saturday 4 July 2009

Kegunaan "EM"

EM adalah singkatan kepada Effective Microb.

Kenapa perlu menggunakan EM ?

EM yang digunakan di dalam kolam ternakan membantu dalam pembesaran ikan. Mikrob terbahagi kepada dua iaitu mikrob yang jahat atau patogen dan mikrob yang baik. Dalam badan manusia contohnya kita mempunyai mikrob yang baik yang tinggal di dalam usus besar dalam membantu proses penguraian. Mikrob yang digunakan dalam kolam ternakan ini membantu dalam proses pembesaran ikan kerana ia membantu dalam melawan jangkitan. EM juga membantu dalam membersihkan air kolam ternakan di mana ia menguraikan bahan-bahan yang tidak dikehendaki di dalam air kolam seperti najis ikan dan ini menjadikan air kolam bersih dan kurang toksik kepada ikan.

Bilakah perlu kita meletakkan EM dalam kolam ternakan ?

EM perlu ditambahkan ke dalam kolam ternakan setiap 2 minggu sekali ke dalam air baru selepas kita menukar air kolam untuk membuat grading atau mencuci kolam. EM membantu ikan dalam melawan jangkitan. Penggunaan EM akan menyebabkan ikan bertambah sihat.

Sesuaikah kita menggunakan lampu UV( ultraviolet ) dalam sistem pembersihan air ( RAS ) ?

Tidak sesuai. Lampu UV akan membunuh semua mikroorganisma. Dalam pertanian contohnya, lampu UV digunakan untuk menarik serangga ke lampu tersebut untuk menghindari serangga dari mengganggu tanaman. Lampu UV ini akan memandulkan serangga supaya tidak akan membiak. Bagi manusia pula, pendedahan lampu UV yang berlebihan boleh mengakibatkan kanser kulit.

Bagi ternakan ikan pula lampu UV ini akan membunuh semua mikroorganisma termasuk mikrob yang baik dan jahat. Ini akan mengakibatkan ikan kurang mendapat bantuan dalam melawan jangkitan dan terdedah kepada serangan penyakit. Sebaiknya apabila air tapisan melalui UV, perlu ada satu tangki khas penyimpanan air sebelum air dilepaskan ke kolam ternakan di mana tangki ini ditambahkan dengan EM dahulu. Laluannya adalah seperti berikut :


RAS ---> UV---> EM ---> air dilepaskan ke kolam ternakan

0 comments:

Post a Comment