Pages

Friday 3 July 2009

Empangan dijadikan pusat ternak ikan


KUCHING 26 Jun – Tasik empangan hidro elektrik Batang Air di daerah Lubok Antu berpotensi dijadikan Projek Berimpak Besar Zon Industri Akuakultur khususnya projek penternakan ikan tilapia hitam yang mendapat permintaan tinggi di Eropah.

Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Rohani Abdul Karim berkata, beliau telah memaklumkan syarikat Trapia Malaysia Sdn. Bhd., syarikat tunggal yang melaksanakan projek tersebut di Tasik Temenggor, Perak untuk melaksanakan projek yang sama di Tasik Batang Air.

Beliau berkata, Trapia Malaysia dijangka meminta petani atau nelayan tempatan berhampiran dengan Tasik Batang Air untuk menjalani kursus dengan syarikat terbabit selama enam bulan.

“Jika petani serta nelayan tadi telah lulus, mereka akan dilantik secara kontrak untuk bekerja dengan syarikat terbabit melaksanakan ternakan ikan tilapia hitam dengan setiap kali hasil tangkapan boleh mencecah sehingga RM5,000.

“Saya juga memaklumkan kepada syarikat terbabit untuk mencuba projek yang sama di Sabah dengan mereka mengawal selia benih, makanan serta penjagaan alam sekitar apabila melaksanakan projek seumpama itu,” katanya.

Beliau berkata pada sidang akhbar selepas mewakili Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Noh Omar merasmikan majlis Ekspo Industri Asas Tani 2009 di Tebingan Kuching di sini hari ini.

Rohani berkata, projek ikan tilapia hitam akan menggunakan sebuah sangkar besar yang boleh memuatkan 40,000 ekor atau 50 tan metrik ikan tilapia hitam.

Katanya, 90 peratus hasil akan dieksport ke luar negara khususnya Eropah dan hanya 10 peratus dijual dalam pasaran negara.

0 comments:

Post a Comment