Pages

Saturday 4 July 2009

Artemia

PENGKELASAN ARTEMIA Gambarajah di atas menunjukkan contoh sebenar artemia

Kingdom : Animalia
Phylum : Arthropoda
Subphylum : Crustacea
Class : Branchiopoda
Order : Anostraca
Family : Artemiidae
Genus : Artemia

Artemia juga merupakan sejenis zooplankton yang banyak digunakan sebagai bahan makanan bagi ikan air tawar. Artemia adalah daripada telur udang air masin. Ia merupakan satu alternatif bagi menggantikan moina dan mudah serta cepat dihasilkan.

Peringkat penetasan artemia

-----------> A <------------->B <----------

Stuktur rupabentuk peringkat anak dan peringkat dewasa artemia . Gambarajah A : Artemia berusia 8 jam selepas penetasan manakala B : Rupa artemia dewasa

Morfologi / anatomi artemia


Bagaimana caranya untuk menghasilkan artemia?

Sediakan air garam 10p.p.t iaitu 10 gram garam biasa ke dalam 1 liter air atau 1 KG air. Artemia sesuai dan akan cepat menetas apabila berada dalam darjah kemasinan air laut. Kemasinan yang ideal amat diperlukan dan ia merupakan faktor kejayaan dalam menetaskan artemia. Hydrometer atau alat pengukur darjah kemasinan diperlukan dalam memastikan bahawa air masin yang disediakan berada pada darjah kemasinan yang ideal.

Hydrometer / pengukur darjah kemasinan


Bagaimana caranya menggunakan hydrometer/pengukur darjah kemasinan ?

Terdapat dua tanda hijau pada hydrometer. Tanda di bawah merujuk kepada suhu. Tanda kedua adalah tanda hijau di atas sekali hydrometer tersebut. Tanda ini merupakan tanda di mana ia adalah darjah kemasinan yang ideal iaitu sama seperti kemasinan air laut. Untuk menggunakan hydrometer ini, setelah air masin disediakan, masukkan hydrometer tersebut dan lihat hasilnya. Jika ia tenggelam maka kemasinan adalah kurang atau tidak mencukupi. Jika ia terlalu terapung maka kemasinan adalah berlebihan. Oleh itu hydrometer perlu terkeluar dari permukaan air dari tanda hijau di atas hydrometer tersebut.

Setelah kemasinan ideal diperolehi apa perlu saya buat ?

Setelah air masin disediakan, masukkan beberapa sudu ( bergantung kepada jumlah anak ikan yang hendak diberi makan ) artemia ke dalam air masin tersebut. Kemudian masukkan pam angin ke dalam bekas tersebut dan hidupkan angin atau blower sekuat yang mungkin dan dibiarkan selama 24 jam.

Artemia memerlukan oksigen yang tinggi dan kemasinan yang sesuai iaitu kemasinan seperti air laut untuk menetas.

Selepas 24 jam, artemia akan menetas.

Setelah menetas apa perlu saya buat ?

Selepas artemia menetas, angin perlu dikeluarkan daripada bekas dan tunggu hingga 15 minit atau setengah jam. Telur artemia merupakan jenis telur yang terapung. Apabila oksigen dikeluarkan, artemia akan lemas. Ini kerana artemia adalah sangat sensitif dan memerlukan oksigen. Oleh itu, apabila oksigen dikeluarkan, ia akan lemas dan turun ke dasar. Apabila ini berlaku, kita dapat memisahkan di antara sisa telur artemia dan artemia yang kita kehendaki.

Apabila artemia berada di dasar maka kita telah boleh menyauk atau membawa keluar sisa telur untuk dibuang,dan mengambil artemia di dasar untuk diberi kepada anak rega ikan keli berusia 4 hari.

Setelah oksigen dikeluarkan dari tangki penetasan artemia, sisa telur boleh diangkat dengan segera apabila artemia mula turun ke bawah. Setelah semua sisa dikeluarkan, maka oksigen boleh dimasukkan semula dan artemia akan cergas kembali. Artemia yang terhasil ini disauk dan dilepaskan ke dalam kolam asuhan. Artemia hidup boleh hidup di dalam air tawar untuk tempoh kurang daripada sejam. Oleh itu, ia berguna kerana artemia ini akan berenang dan ikan akan mengejarnya. Anak ikan akan mula mnegenali artemia. Pada keesokan hari artemia mati telah boleh diberikan kepada mereka.

Perlukah saya menetaskan artemia setiap kali saya ingin gunakannya ?

Rega ikan keli perlu dilatih dengan pellet ( pre-starter ) setelah memasuki hari ke-12 dimana 3 hari pertama dibiarkan tanpa diberi sebarang makanan dan 7 hari diberi makan moina atau artemia. Seperti yang dinyatakan, rega ikan keli pada usia 4 hingga 11 hari masih tidak mempunyai sesungut. Oleh itu menereka akan mengejar apa sahaja yang bergerak di hadapan mereka. Pemberian moina dan artemia pada hari keempat adalah penting dimana ia akan kenal atau tahu makanan mereka.

Pada hari kedua setelah anak ikan dilepaskan dalam kolam asuhan atau hari kelima selepas menetas, anda telah boleh memberi dengan moina mati atau artemia yang telah mati. Artemia yang mati boleh dikumpulkan dan disimpan di dalam peti sejuk dalam kuantiti yang banyak dimana ia boleh diberi pada hari kelima dan seterusnya kepada rega ikan kerana pada masa ini mereka telah kenal akan artemia setelah diberi pada hari keempat.

Setelah tin dibuka, bagaimana nak simpan supaya telur selebihnya tidak rosak ?

Telur artemia tidak akan menetas tanpa kehadiran oksigen yang mencukupi dan kehadiran air masin. Selagi ia disimpan di dalam bekas kedap udara, ia tidak akan rosak. Semestinya telur artemia sama seperti telur ikan keli di mana jika kita tetaskan mereka, bukan semua yang akan menetas. Biasanya dari jumlah yang kita ada untuk ditetaskan, hanya 40% sahaja yang akan menetas. Harap maklum.

2 comments:

Unknown said...

bbs yg belum di proses perlu simpan di mana? tempat suhu peti atau suhu biasa.. mohon pencerahan?

Unknown said...

Ike

Post a Comment